-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)
-چه احاديثي از پيامبر(ص) و معصومين (ع) راجع به آداب قضا وارد شده است؟(0)
-آيا الزام كفار مكه به ترك شرك و بتپرستي در سوره توبه، خلاف آزادي و دموكراسي نيست؟(0)
-چرا امامان ما نتوانستند مانند پيامبر((صلي الله عليه وآله)) دستورات و احكام دين اسلام را پياده كنند و به افراد غاصب مجال دادند تا بر سرنوشت مسلمين مسلّط شده و احكام و تعاليم قرآن را دستخوش اغراض و اميال خويش قرار دهند؟
(0)
-اگر سرچشمه قدرت، اراده ملت است، پس چرا امام علي در يكي از نامههاي خود (نامه ششم، وقعه صفين) گزينش رئيس دولت را وظيفه مهاجر و انصار ميداند؟(0)
-نگرش اسلام به حفظ استقلال سياسي امت مسلمان چگونه است؟(0)
-از ديدگاه اسلام چه لزومي در استقلال مالي و سياسي قضات وجود دارد؟(0)
-اگر اصحاب شورا به توافق كامل نرسند و با هم اختلاف داشته باشند در اين صورت راه علاج چيست؟(0)
-چرا در اسلام روي مساله «انتخاب اصلح» تاكيد فراواني شده است؟(0)
-چرا ملل غربي پيشرفته تر از ملل مسلمان هستند؟
(0)
-آيا اگر مردم با رعايت تمام ضوابط اسلامي، دست به تشكيل حكومت اسلامي زدند، فقيه ميتواند از امضاء و تنفيذ آن خودداري كند؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:45653 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

آينده ايران و اسلام را چگونه مي بينيد؟
با استفاده از آيات و روايات بسيار متعددي كه وعده پيروزي، گسترش و جهانگير شدن اسلام را داده از قبيل: {A{/Bوَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي اَلَّذِينَ اُسْتُضْعِفُوا فِي اَلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ اَلْوارِثِينَ {w1-15w}{I28:5I}/}A}، {V(قصص/5)V} {Aالاسلام يعلو و لا يعلي عليه A} و...، آينده بسيار درخشاني براي دين مبين اسلام وجود دارد و اين از وعده هاي حتمي و تخلف ناپذير خداوند مي باشد. البته زمان تحقق آن را فقط خداوند مي داند. ولي مي توان علائم و زمينه هاي تحقق آنرا با توجه به حوادثي از قبيل وقوع انقلاب اسلامي ايران و تأثيراتي كه اين انقلاب در بيداري مسلمانان و گسترش اسلام در بسياري از نقاط دنيا داشته است، مشاهده نمود. مطالعه حوادثِ تاريخي كه در حوزه اسلام و مسلمانان روي داده است اين واقعيت را نشان مي دهد كه عليرغم اينكه روند گسترش اسلام در جهان در مجموع يك روند صعودي مي باشد، ولي داراي يكسري فراز و نشيب هايي بوده وقفه هاي طولاني در اين خط سير بوجود آورده، و برخي از دولتهاي اسلامي نابود شده اند، همه اين حوادث بيانگر اين اصل مهم قرآني مي باشد كه {A{/Bإِنَّ اَللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ {w13-22w}{I13:11I}/}A}؛ {Mخداوند سرنوشت هيچ قوم و ملّتي را تغيير نمي دهد مگر آن كه آنان آنچه را در خودشان است تغيير دهندM}، {V(رعد/11)V}. در اين آيه مباركه {/B«ما بِقَوْمٍ»{w17-18w}{I13:11I}/} رو بنا و {/B«ما بِأَنْفُسِهِمْ»{w13-14w}{I8:53I}*/} زير بنا است. بنابراين بقاء و دوام هر تحولي و انقلابي، همانند اصل هر گونه تغيير و تحول و انقلاب در جوامع بشري و سرنوشت آنان، بستگي به خودشان دارد. بر اين اساس با توجه به در نظر گرفتن واقعياتي از قبيل تهاجم همه جانبه غرب در مقابل گسترش اسلام، وجود حكومتهاي وابسته به غرب، در كشورهاي اسلامي وجود اسرائيل به عنوان دشمن اصلي اسلام در قلب جهان اسلام، و... كه همه تهديد كننده ماهيتِ اسلام مي باشد، و وجود و استمرار مؤلفه هاي ذيل مي تواند در تداوم و بهبود وضعيت مسلمانان، و گسترش اسلام خواهي در جهان مؤثر باشد: 1- تداوم انقلاب اسلامي ايران به عنوان ام القري كشورهاي اسلامي، به عنوان كانون اميد بخش و حامي نهضتهاي اسلامي و آزاديبخش در سراسر جهان. 2- وحدت و همدلي تمامي مذاهب اسلامي، تكيه بر نقاط مشترك و پرهيز از تفرقه. 3- تلاش مجدّانه مسلمانان براي پيشرفت در زمينه هاي مختلف علمي، صنعتي، تكنولوژيكي و... و رها شدن از عقب ماندگي و وابستگي به غرب در اقتصاد، صنعت، دانش و فن آوري و... 4- عمل به تعاليم و ارزشهاي والاي اسلامي و... اما در مورد آينده ايران اسلامي بايد گفت: انقلاب پديده اي اجتماعي است و به مثابه موجودي زنده در درياي حوادث به حيات خويش ادامه مي دهد و چه بسا با موانع و آفاتي روبرو شود، شناخت آفات و دشمنان انقلاب عامل مهم در تحقق يافتن آرمانهاي انقلاب، حفظ دستاوردها، تنظيم سياستهاي كل نظام، حل مشكلات و حفظ مشروعيت حكومت محسوب شده و آينده هر انقلابي را رقم مي زند. استاد مطهري(ره) پس از پيروزي انقلاب فرمود: «امروز نيز ما درست در وضعي قرار داريم نظير اوضاع ايام آخر عمر پيامبر(ص)... اكنون باد از خود ترس داشته باشيد. از منحرف شدن نهضت و انقلاب است كه بايد ترس داشته باشيد. اگر با واقع بيني و دقت كامل با مسايل فعلي انقلاب مواجه نشويم، و در آن تعصبات و خودخواهي ها را دخالت دهيم، شكست انقلابمان بر اساس قاعده {/B«وَ اِخْشَوْنِ»{w49-50w}{I5:3I}*/} و بر اساس قاعده {H{/Bإِنَّ اَللَّهَ لا يُغَيِّرُ{w13-16w}{I13:11I}/}H} حتمي الوقوع خواهد بود. درست به همانگونه كه نهضت صدر اسلام نيز بر همين اساس با شكست روبرو شد.»، {V(مرتضي مطهري، پيرامون انقلاب اسلامي، صص 27 - 28)V}. مقام معظم رهبري نيز در ارتباط با ضرورت و اهميت آسيب شناسي انقلاب مي فرمايند: «ميكرب رجعت يا ارتجاع، دشمن بزرگ هر انقلاب است كه به درون جوامع انقلابي نفوذ كرده و در آن رشد مي يابد، نفوذ فساد و ايجاد ترديد در اذهان جوانان نسبت به آرمانها، دنياطلبي، اشتغال به زينت هاي دنيوي و زندگي راحت در جامعه و بروز علائم زندگي تجملاتي در ميان عناصر انقلابي، نشانه هايي از تأثير ميكرب ارتجاع و عقب گرد است. پرداختن به مال و مال اندوزي دچار شدن به فسادهاي اخلاقي - مالي و فساد اداري، درگير شدن در اختلافات داخلي كه خود يك فساد بسيار خطرناك است، و نيز جاه طلبي هاي غلط و نامشروع، كاخ آرماني انقلاب اسلامي و هر حقيقت ديگري را ويران مي كند.»، {V(كيهان، 17/10/1373) V} امام راحل در وصيت نامه سياسي - الهي خود رمز تداوم انقلاب را چنين معرفي مي كنند: «بي ترديد رمز بقاي انقلاب اسلامي همان رمز پيروزي است و رمز پيروزي را ملت مي داند و نسلهاي آينده در تاريخ خواهند خواند كه دو ركن اصلي آن انگيزه الهي و مقصد عالي حكومت اسلامي و اجتماع ملت در سراسر كشور با وحدت كلمه براي همان انگيزه و مقصد مي باشد.» امام علي(ع) مهمترين موانع انقلاب و اسباب شكست نهضت ها را كينه توزي، تفرقه، پشت كردن به يكديگر و ترك ياري معرفي مي نمايند: {Hما نظروا الهي ما صاروا اليه في آخر امورهم حين وقعت الفرقة و تشتت الالفةH}، {V(شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج 13، ص 185)V}. بر اين اساس آينده ايران اسلامي بستگي به اين دارد كه آيا نظام اسلامي با همكاري مردم مي تواند آسيب هاي متعددي كه اين انقلاب نوپا را تهديد مي كند پشت سرگذاشته و با موفقيت از آنها بيرون آيند يا نه: اين آسيبها را مي توان در چند دسته خلاصه نمود: {Tالف - آسيبهاي فرهنگي - اجتماعي عبارتند از: T} 1- نفوذ انديشه هاي بيگانه. 2- تغيير جهت دادن انديشه ها از اهداف و نيات خدايي به اهداف و نيّات غير خدايي. 3- تجدد گرايي افراطي يا التقاط و زهدگرايي منفي. 4- جدا كردن دين از علم و سياست و تفرقه بين حوزه و دانشگاه. 5- بوروكراسي مفرط و فساد اداري و اجتماعي. 6- دنياطلبي و اشتغال به زينتهاي دنيوي. 7- اشائه فحشاء و مراكز فساد و تأثير پذيري از جنگ رواني و تبليغاتي دشمن. 8- تغيير ارزشهاي انقلاب. {Tب - آسيب هاي سياسي عبارتند از: T} 1- ناتمام گذاشتن تحقق آرمانهاي نهضت از قبيل، آرمانهاي جهاني انقلاب اسلامي، مبارزه با ظلم و اقامه قسط و عدل در سراسر جهان و اتحاد امت اسلامي. 2- رخنه فرصت طلبان: استاد مطهري در اين باره مي فرمايند: «... هر چه از دشواريها كاسته مي شود و موعد چيدن ثمر نزديكتر مي گردد، فرصت طلبان محكمتر و پرشورتر پاي علم نهضت سينه مي زنند، تا آنجا كه تدريجاً انقلابيون مؤمن و فداكاران اوليه را از ميدان به در مي كنند...»، {V(مرتضي مطهري، بررسي اجمالي نهضتهاي اسلامي در صد ساله اخير، ص 92)V}. 3- تفرقه و درگير شدن در گرداب اختلافات داخلي و استفاده نكردن از نيروهاي بالقوه مردمي. 4- بي تفاوتي مردم نسبت به سرنوشت اجتماعي خويش و غير سياسي شدن دانشگاهها. 5- ايجاد ترديد نسبت به آرمانهاي انقلاب. 6- جاه طلبي هاي غلط و نامشروع. 7- تحت الشعاع قرار گرفتن استقلال و آزادي. 8- بازگشت استعمار به طريق آشكار و نهان و وابستگي نظامي و سياسي به ابر قدرتها و... {Tج - آسيب هاي اقتصادي انقلاب اسلامي: T} امام علي(ع) علل سقوط اقتصادي - سياسي حكومتها را چنين بيان مي كند: {Hيستدل الادبار باربع: سوء التدبير، و قبح التبذير و قلة الاعتبار و كثرة الاعتذارH}؛ {Mمي توان چهار علت براي زوال دول برشمرد: سوء تدبير و ضعف مديريت تبذير ناروا و هزينه هاي زيانبار اقتصادي عبرت نگرفتن از تجارب سودمند عذرخواهي مكرر به جاي جبران خطاهاي گذشته.M}»، {V(غرر و درر، ص 354)V}. مهمترين آسيبهاي اقتصادي انقلاب اسلامي را مي توان در موارد ذيل برشمرد: 1- وابستگي اقتصادي به ابرقدرتها، بالاخص آمريكا 2- تحت الشعاع قرار گرفتن توسعه اقتصادي يا عدم توجه به بحرانهاي ناشي از توسعه اقتصادي 3- وابستگي به نفت به عنوان مهمترين اقلام صادرات و منبع ارزي كشور. 4- عدم وجود فرهنگ كار و انضباط اجتماعي 5- جدا شدن مردم از برنامه هاي دولت در طرح هاي سازندگي 6- مال اندوزي و تكاثر ثروت اندوزان 7- تحت الشعاع قرار گرفتن عدالت اجتماعي و زياد شدن فاصله فقير و غني. 8- بي توجهي به مستضعفين و ولي نعمتان انقلاب و عنايت عليحده به اغنياء؛ 9- بي توجهي به خواسته هاي مشروع نسل جوان (از قبيل اشتغال - مسكن، ازدواج و...) كه آينده سازان انقلاب و ايران اسلامي بوده، و عدم شكل گيري روند كامل و صحيح جامعه پذيري در انتقال ارزش هاي انقلاب و اسلام به نسل جوان در جهت تقويت هويت اسلامي و ملّي آنان و جلوگيري از آفات مخرب تهاجم فرهنگي و... اما عليرغم آسيبهاي فوق كه انقلاب اسلامي را تهديد مي نمايد و آينده اي تاريك و مبهم را براي ما ترسيم مي نمايد نگاهي به موفقيتها و دستاوردهاي مثبت و ارزنده انقلاب اسلامي در حل مشكلات و بحرانهاي متعدد، وجود مردمي با ايمان و پايبند به ارزشهاي اسلامي، خط امام و رهبري، وجود مسئولان آگاه، دلسوز، و متعهد و عزم جدّي آنها براي حل مشكلات و تلاش در جهت پيشرفت مادي و معنوي جامعه و ارتقاء سطح علمي، فرهنگي، صنعتي، تكنولوژيكي و... مي توان به آينده اي كاملاً درخشان براي ايران اسلامي اميدوار بود انشاء الله.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.